Hvem er Santanas Venner?
Brian |
Christian Engel (Bas) |
Mathias Engel (Drums) |
Morten Agergaard (Congas) |
Oscar Vargas (Vocals) |
Otto Fiala (Timbales) |
Rasmus Kemp (Keyboards) |
Mathias Engel (Drums)
Mathias Engel spiller trommer i Santanas Venner.
8 år gammel valgte Mathias musikken, trommestikkerne er vokset lidt med tiden.
Trommerne står midt på scenen og herfra startes og afsluttes de fleste numre.
På scenen
Midt på scenen typisk hævet på et podie
Trommesættet har sin naturlige plads midt på scenen, typisk hævet op på et podie, så Mathias kan kommunikere med alle, og så man kan se ham!
De fleste numre starter og slutter hos Mathias. Før hvert nummer "tjekker alle ind" hos Mathias, og han tæller for til næste nummer. Ligeledes når vi slutter, er det Mathias, som på meget lyttende og samtidigt synlig måde, markerer nummerets afslutning.
Mit instrument
The beat-keeper
Mathias spiller på smukke lilla Yamaha Maple Custom trommer. 20 tommer stortrommen passer til vores musik, sættet har 4 toms men ofte ser man Mathias med bare 2 toms, som Mathias siger: "Så er man tvunget til at være mere kreativ".
Lilletrommen er en italiensk håndbygget bronzetromme og bæknerne er tyrkiske.
Vi bruger bestemt IKKE click-tracks eller sequencer af nogen form, men til indtælling bruger Mathias nogle gange en lille i-dims.
Derudover kører Mathias på 1-hjulet cykel!
Inspiration
Jeg elsker musikalske fælleskaber
Jeg holder meget af elektronisk musik som Dadmau5, svensk jazz som Jan Johansson og funk som Tower of Power. Jeg elsker den latinamerikanske og cubanske musik: Buena Vista Social Club, Ojos de Bujo, Eline Elias ... og Carlos Santana. "SuperNatural"-albummet har jeg spillet tynd på min gamle walkman, og Black Magic Woman var det første clave-baserede nummer jeg lærte at spille for mange år siden.
Baggrund
Min far spillede med Miles Davis
Jeg begyndte at spille musik, da jeg var 8 år gammel. Et par år tidligere havde jeg fået en lilletromme af min mors morbror Jens-Ole, og den bankede jeg på nogle år, og valgte derfor trommer på Værløse Musikskole, og så var vejen banet.
Musikken kommer mest fra min fars side, men her de senere år også fra min morbror. Men historien starter hos mine bedsteforældre i Hareskovby. Farfar Hans Engel (basist Christian Engels far) fik et år en god sjat penge tilbage i skat. Pengene blev brugt til musikinstrumenter til alle fem brødre. Bands blev startet og alle byens børnefamilier var med til koncerter i dagligstuen; de fem brødre spiller stadig i dag!
Min far Jens, som var en af disse brødre, startede på trommer men skiftede til basun, fordi hans trommelærer ikke kunne lære ham mere på trommer. Det medførte en komet karriere, hvis højdepunkter var i DR Bigband med That Jones og indspilning med Miles Davis. Da jeg kom til verden, måtte jazz-karrieren sættes lidt ned i gear. Således har jeg hørt masser af jazz og klassisk musik i barndomshjemmet i Værløse.
I Værløse Musikskole havde jeg Rune Majmand i 10 år, som var en virkelig dygtig og inspirerende lærer. De seneste år på musikskolen havde jeg fornøjelsen af at spille en masse samba med Afonso Correa. Det førte også en stor interesse for håndpercusseion med sig.
Jeg spiller ofte et cubansk/peruviansk instrument kaldet cajón (på dansk "kasse") og med dette instrument tilbragte jeg en måned i sydspanien for at studere flamingokulturen. Interessant at det meste af denne musik kan noteres i 12/8, og tælles som en urskive fra kl. 12.